Symfonie pokroku

Nicoleta Esinencu

O inscenaci

Žánrově hraniční „divadelní koncert“ poukazuje skrze reálné epizody na odvrácenou tvář fenoménu otevřené Evropy a diskriminaci, s níž se na západ od svých domovů setkávají lidé toužící po „lepším“ životě. Koprodukcí několika scén a festivalů se poprvé v ČR prezentuje unikátní moldavská umělecká platforma – pod režijní taktovkou Nicolety Esinencu. Ve spolupráci s Muzeem umění Olomouc. České titulky.

Inscenace je součástí mezinárodního festivalu 27. Divadelní Flora, již pořádá Flora Theatre Festival, z.s. Více o programu a doprovodných akcích najdete na www.divadelniflora.cz

 

 

Bolestně dobré.

Doris Meierhenrich, Berliner Zeitung

 

Výjimečný jazykový koncert.

Christian Rakow, nachtkritik.de

 

Po západoevropském divákovi se nevyžaduje soucit, ale schopnost naslouchat…

Theater heute

 

Skutečným zázrakem tohoto večera na jevišti Politik im Freien Theater je fakt, že je mimořádně zábavný.

Judith von Sternburg, Frankfurter Rundschau

 

 

Pád železné opony, demokracie, otevření hranic, pokrok a prosperita… Když se Evropa po pádu socializmu v roce 1989 otevřela, země bývalého východního bloku viděly budoucnost ve znamení blahobytu.

Jaká je bilance dnes? Ani po víc jak třiceti letech se ekonomické rozdíly mezi Východem a Západem úplně nevyrovnaly. Tzv. „Východoevropané“ jako moderní „gastarbeitři“ často přicházejí do západoevropských zemí jako levná pracovní síla v těch nejprekérnějších odvětvích. Jejich podmínky bývají na hranici platového minima a za hranicí únosnosti, důstojnosti a někdy i legálnosti. Ať už je to doručovatel balíků Amazonu nebo sběračka okurek, spojují je zmařené iluze a pocit méněcennosti a nahraditelnosti.

Symfonii pokroku podává Nicoleta Esinencu s kolektivem teatru-spălătorie svědectví o lidech, kteří opouštějí svůj domov s vidinou lepšího života a ekonomické stability na Západě – a kteří se nelidskému zacházení postavili na odpor. Moldavský divadelní kolektiv jejich výpovědi se sarkastickým nadhledem přetavil do industriální symfonie ze světla, zvuku a jazyka, mixované přímo na jevišti trojicí performerů. Vrtačky a pilky přitom na hudební nástroje přeměnili moldavští studenti techniky, kteří sami s nedočkavostí čekají na pracovní nabídku ze zahraničí.

 

autor Nicoleta Esinencu, teatru-spălătorie

 

technický vývoj Iulian Lungu, Neonil Roșca

technika Sergiu Iachimov

 

vedení produkce Jana Penz

 

 

vedoucí techniky HAU Annette Becker

zvuk HAU Janis Klinkhammer

světla HAU Lea Schneidermann

 

účinkují Artiom Zavadovsky, Doriana Talmazan, Kira Semionov

 

premiéra 13. 1. 2022

délka představení 1 hod. 45 min.

 

 

Inscenace vznikla v koprodukci s FFT Düsseldorf, HELLERAU – Evropské centrum umění Drážďany, Rampe Stuttgart a festivalem Theaterformen. Podpořena zmocněncem Spolkové vlády pro kulturu a média v rámci Aliance mezinárodních produkčních domů.

 

 

 

Nicoleta Esinencu (1978) působí jako dramatička a režisérka v moldavském Kišiněvě, kde se také narodila. Její hry byly přeloženy do mnoha jazyků a uvádějí se zejména ve Francii a Německu. Východoevropský region vnímá jako nárazníkové pásmo mezi západní a východní kulturou, která je naplněna výbušností, násilím a bolestivou historickou pamětí. V monologu FUCK YOU, Eu.ro.Pa! (2005) se Esinencu vyrovnává se svým dětstvím prožitým v komunistické evropské zemi, konfrontuje vzpomínky s rozpačitými pocity ze země, která se jí proměnila před očima a ve které se přestala cítit doma. Hra vyvolala v Rumunsku a Moldavsku kontroverzi.

 

V roce 2010 Nicoleta Esinencu spoluzaložila soubor teatru-spălătorie – prostor pro alternativní politické umění s vlastní scénou v Kišiněvě. Po sedmi letech muselo být uzavřeno a umělecký kolektiv pokračuje v činnosti bez vlastního jeviště. Ve svých dílech umělci teatru-spălătorie vytvářejí ozvěnu pro politicky a společensky závažná, často výbušná témata, jako jsou otázky nacionalismu a xenofobie v díle A(II)Rh+, holocaust v Clear History nebo nové formy kapitalistického vykořisťování v dílech Requiem for Europe (2018), Symfonie pokroku (2022) či v nejnovějším díle Playing on Nerves. A Punk Dream (2023).

Za svou angažovanou tvorbu získala Esinencu a kolektiv teatru-spălătorie mezinárodní Cenu George Taboriho 2022 – nejprestižnější ocenění v rámci nezávislého divadla v Německu.

 

Místo konání: S-klub

Délka představení: cca 1 hodina 45 minut, bez přestávky

Kdy hrajeme

Tuto inscenaci v nejbližší době nehrajeme.

Ukázky z inscenace