David Drábek se po 20 letech od zániku Studia Hořící žirafy vrací na místo činu. Do pátrání po vrahovi vousatých žen povolává Sherlocka Holmese a olomouckou činohru
Úspěšný dramatik, jenž napsal více než 40 her, dramaturg a režisér David Drábek založil ještě při studiích na Filozofické fakultě Univerzity Palackého dnes již legendární Studio Hořící žirafy, které se coby alternativní scéna stalo v letech 1995-2003 součástí Moravského divadla.
„Možnost spolupracovat s Davidem Drábkem si užívám opravdu plnými doušky a stejně tak celý náš soubor. Je jen málo kolegů, kteří si ho pamatují z jeho předchozího působení ve Studiu Hořící žirafy, takže pro drtivou většinu z nás je to premiérová spolupráce, ze které jsme ze začátku měli zdravý respekt. Ukázalo se ale, že David je jeden z největších pohodářů, jaké jsem za režijním pultem zažil,“ uvedl šéf činohry a zároveň představitel hlavní role Roman Vencl.
Studiem Hořící žirafy prošlo mnoho hereckých osobností včetně některých současných členů činohry, jako jsou Ivana Plíhalová, Jaroslav Krejčí a Vlasta Hartlová. Neodmyslitelným tvůrčím partnerem se pro Drábka stal Darek Král, který pro „žirafí“ autorské hry i aktuální inscenaci složil hudbu. „Poetika Hořících žiraf byla dost svérázná, nicméně pro mě to bylo zásadní období. Tady jsme se poprvé dali dohromady. Tady jsem se rozhodl, že budu dělat divadlo. Vedl jsem Studio Hořící žirafy a v Moravském divadle jsem dělal dramaturga, ale nikdy jsem tu nerežíroval. Takže Sherlock Holmes je moje první režie zde. Soubor činohry je vyrovnaný, silný a dobře obsazený. V tuhle chvíli, necelý týden do premiéry, jsem velice optimistický. A musím říct, že ten návrat je příjemný,“ uvedl David Drábek, který pro olomoucké nastudování vybral text z roku 2010.
V originálním příběhu zasazeném do viktoriánské Anglie pátrá Sherlock Holmes a Dr. Watson po bestiálním vrahovi, jehož oběťmi jsou výhradně členky prapodivné feministické sekty Úpěnlivých sester sv. Starosty, jejichž poznávacím znamením je hustý plnovous. David Drábek režíruje tuto hru podruhé. Poprvé jí uvedl v roce 2010 v Klicperově divadle. „Velmi zřídka své hry někde inscenuji podruhé. Tady jsem udělal výjimku. Zaprvé, hra byla uvedena už hodně dávno. Navíc, v Klicperově divadle neměla takovou rezonanci, jakou bych si představoval. Myslím, že text i po té době funguje. Je stále překvapující v dohadech, jak to dopadne,“ vysvětlil Drábek.
V inscenaci účinkuje téměř celý činoherní soubor a hlavní role slavného detektiva a jeho společníka svěřil režisér Romanu Venclovi a Lukáši Červenkovi. „Hrát Sherlocka Holmese je na jedné straně obrovská výzva a na straně druhé nezáviděníhodný úkol, protože snad každý milovník detektivek má v hlavě svou vlastní představu o tom, jak asi nejslavnější detektiv světa vypadá a jak se chová. Já mám to štěstí, že se jedná o autorský a zcela nový příběh, který je navíc protkán velmi specifickým humorem, jenž je Davidovi vlastní. Díky tomu si můžeme dovolit spoustu vlastní invence, takže tenhle Sherlock Holmes bude v první řadě náš, a pak teprve sira Conana Doyla,“ uvedl ke své roli Roman Vencl.
Darek Král, Drábkův „dvorní skladatel“, který pochází z Olomouce, k inscenaci vytvořil hudbu. „Já pracuji s více režiséry, ale nejvíc mě baví pracovat právě s Davidem. Nechává mi naprostou volnost. To, co mu přinesu, dobře zakomponuje do děje, a navíc tomu dá velký prostor. Muzika k Sherlockovi je tak na divadelní poměry hodně monstrózní, až vlastně filmová,“ popsal Král. „Tohle zkoušení a návrat po 20 letech, si oba nesmírně užíváme. Cítíme dozvuky Studia Hořící žirafy, kdy jsme divadlo prožívali velmi intenzivně, přátelsky a kolektivně,“ podělil se o své dojmy David Drábek a Roman Vencl mu přitakává: „Je vidět, že se k nám do Olomouce po všech těch letech moc těšil, užívá si každou vteřinu zkoušení a velmi mu záleží na výsledku, který zde po sobě zanechá.“
„Konec sezony příjemně osvěží komedie Sherlock Holmes a já jsem moc rád za navázání spolupráce s Davidem Drábkem, na kterou si naši diváci počkali 20 let. Věřím však, že tato inscenace bude dostatečnou satisfakcí,“ dodal ředitel Moravského divadla David Gerneš.
Hra je poutavá i po vizuální stránce, v níž si výtvarníci hrají s motivem viktoriánské rytiny. Autorkou bizarních kostýmů je Sylva Zimula Hanáková. Scénu a light design navrhl Marek Zákostelecký.
Pavlína Dočkalová, Tisková mluvčí/ PR