Baletní soubor Moravského divadla Olomouc vstupuje do nové sezony impozantně. Uvede Labutí jezero v choreografii Hany Vláčilové

30. 10. 2012 / Tiskové zprávy
Perla světového baletu Labutí jezero se po deseti letech vrací na jeviště Moravského divadla Olomouc. Slavné dílo Petra Iljiče Čajkovského o princezně zakleté do labutě je jedním z nejkrásnějších, ale i nejnáročnějších baletů. Předpokládaný hit letošní sezony, ve kterém se představí nové posily souboru, má premiéru v pátek 2. listopadu 2012 v 19 hodin, II. premiéra je o den později ve stejný čas. Inscenace v choreografii Hany Vláčilové a režii Roberta Balogha je věnovaná památce bývalého uměleckého šéfa olomouckého baletního souboru Jiřího Sekaniny.

V srpnu 1875 předložili Valentin Petrovič Begičev a Fedor Vasiljevič Gelcer ruskému hudebnímu skladateli Petru Iljiči Čajkovskému libreto, jehož námět nalezli ve sbírce německých národních pohádek. V pohádkovém příběhu nechyběl zlý čaroděj, prokletí i láska mladých milenců podrobená těžké zkoušce. Princezna Odetta je zlým čarodějem Rudovousem zakleta do labutě. V této podobě se málem stane obětí prince Siegfrieda, který však na chvíli spatří její tvář a do dívky se zamiluje. Přísahá Odettě věrnou lásku, svůj slib však poruší v okamžiku, kdy pozná Odilii – Rudovousovu dceru, která je k nerozeznání podobná Odettě. Dokáže Siegfried svou chybu napravit?Premiéra Labutího jezera se konala v březnu 1877 v Moskvě. Na choreografii této inscenace se podílel Čech Václav Reisinger. V lednu 1895 vznikla „petrohradská verze“, autory choreografie byli Marius Petipa a Lev Ivanov. Právě z této verze vycházeli také choreografka Hana Vláčilová a režisér Robert Balogh při přípravě olomoucké inscenace. V průběhu let vzniklo několik verzí Labutího jezera, které se odlišovaly především závěrem, buď šťastným, nebo tragickým. „Zvolili jsme optimistický závěr, koneckonců, Labutí jezero je pohádka a ta má vždy skončit dobře. Věřím, že naše inscenace osloví široké publikum a stane se diváckým hitem,“ uvedl ředitel Moravského divadla Olomouc Josef Podstata. Rozdílný přístup v nastudování Labutího jezera se týkal také postav Odetty a Odilie. V některých inscenacích ztvárnily tyto role dvě různé představitelky, jindy šlo o dvojroli. „Možnost, že by Odettu a Odilii představovaly dvě tanečnice, jsme hned zavrhli. Pro samotnou sólistku jde o věc prestiže, chce dokázat, že tuto výzvu zvládne,“ vysvětlila Vláčilová.Bývalá sólistka Národního divadla si v Labutím jezeru poprvé zatančila v roce 1977. „Pro tanečnici je opravdu velmi náročné zvládnout tuto dvojroli. Málokdy se stane, že jsou oba party vyrovnané, většinou tanečnice tíhne buď k lyrické poloze Odetty, nebo naopak k temperamentní Odilii,“ popsala Vláčilová. Ve Zlaté kapličce se také primabalerína setkala s Robertem Baloghem. „Byla to opravdová škola a nezapomenutelná zkušenost. Řekl bych, že mě ze všech baletních sólistů, s kterými jsem se kdy setkal, paní Vláčilová ovlivnila nejvíce. Nejen, co se týká práce s tanečníky, ale i režijního vidění. Je jedním z největších expertů na klasický balet. Absolutně jí důvěřuji a spolupráce s ní mě těší,“ uvedl režisér Balogh. Tvůrčí tým se okamžitě shodl na pojetí inscenace. „Labutí jezero je klasický titul, kterému by nějaké experimentování jen uškodilo. V tom jsme s paní Vláčilovou zajedno a promítlo se to i do pojetí scény a kostýmů,“ upozornil Balogh. „Dala jsem výtvarníkům volnou ruku s tím, že chci, aby výsledek sloužil příběhu a nezabíhal do bizarností. Myslím, že tohle zadání zvládli skvěle,“ pochválila Vláčilová scénografa Martina Černého a návrháře kostýmů Roma Šolce. Náročnou dvojroli Odetty/Odilie svěřil režisér nové posile olomouckého baletního souboru Yui Kyotani. „Předtím jsem z Labutího jezera tančila pouze variace, nyní je to poprvé, kdy si zatančím v celé inscenaci. Mému srdci je bližší postava Odetty, na Odilii jsem musela pořádně zapracovat. Když jsem na videozáznamu uviděla svůj výkon, bylo mi jasné, že v případě Černé labuti budu muset ještě přidat. Obzvlášť třetí jednání je fyzicky opravdu náročné,“ přiblížila Kyotani a ocenila současně spolupráci s choreografkou Vláčilovou. „Je to dobrá učitelka, má přesnou představu o choreografii a dokáže nám předvést, co vyžaduje,“ doplnila. Dvojroli alternují další nováček Karolina Zarach a rovněž zkušená tanečnice Jelena Iliina. Prince Siegfrieda ztvární Ivo Jambor, který si spolupráci s japonskou tanečnicí velmi pochvaloval. „Yui je talentovaná tanečnice, navíc lehká jak pírko. Kvůli komunikaci s ní jsem musel trochu oprášit angličtinu, ale na zkouškách si rozumíme bez problémů,“ sdělil Jambor, který se bude v roli střídat s Dmitrijem Savakovem a Arkadiem Orlowským.V nové inscenaci doprovodí tanečníky orchestr Moravského divadla Olomouc pod taktovkou Tomáše Hanáka a Petra Šumníka, který je také autorem hudebního nastudování. „Čajkovskij skládal velmi líbivé kompozice plné krásných melodií, a Labutí jezero v tomto není výjimkou. Pro tento balet dokázal skladatel napsat báječnou hudbu bez romantických manýr, které často používal ve svých symfoniích,“ popsal Šumník.Labutí jezero mělo v Moravském divadle Olomouc premiéru naposledy 29. října 1998, inscenaci režíroval Igor Ostapenko. V listopadu 2002 se uskutečnila obnovená premiéra. Novou inscenaci věnuje vedení Moravského divadla památce bývalého uměleckého šéfa olomouckého baletního souboru Jiřího Sekaniny. „Je dobře známo, že Jiří Sekanina považoval Labutí jezero za vrchol tanečního umění a určitě by ho potěšilo, že se Čajkovského skvostné dílo znovu vrací na olomouckou scénu,“ sdělil ředitel Podstata.Petr Iljič ČajkovskijLABUTÍ JEZEROLibreto: Vladimir Petrovič Begičev a Vasilij Fjodorovič Gelcer Choreografie: Hana Vláčilová Asistent choreografie: Jan Kadlec Režie: Robert Balogh Hudební nastudování: Petr Šumník Dirigenti: Petr Šumník, Tomáš Hanák Scéna: Martin Černý Kostýmy: Roman Šolc V hlavních rolích:Odetta/Odilie: Yui Kyotani / Karolina Zarach / Jelena Iliina Princ Siegfried: Ivo Jambor / Dmitrij Savakov / Arkadiusz Jan Orlowski Rothbart: Ivo Jambor / Dmitrij Savakov/ Goh Shibata Královna: Dana Krajevskaja Šašek: Michal Kováč / Goh Shibata