Vážené divačky, vážení diváci,
při plánování divadelní sezony a nových premiérových titulů myslíme zejména na to, abyste v programu našli různorodý repertoár a mohli jste se tak pokaždé těšit na jedinečný zážitek. Soubor opery vám v nové sezoně nabídne příběhy plné vášně a emocí, českou klasiku, představení vhodné pro rodiny s dětmi, ale také zcela novou operu „ušitou” na míru našim zpěvákům i orchestru.
Naším cílem je přinášet hudebně rozmanitý repertoár, aby si každý z diváků přišel na své. Opera je však i scénický tvar, a tak je pro nás důležité, aby inscenace měly kvalitu také po stránce režijně-dramaturgické. Věříme, že divadelní zážitek má vytrhnout z každodenního života a otevřít prostor pro imaginaci a snění. Současně ale může přinášet témata, která jsou aktuální a dokážou otevřít otázky, o kterých při cestě domů budete moci přemýšlet a diskutovat. Operu tedy považujeme za bytostně živé umění, které vzniká v dnešní době pro dnešní publikum, tak jak tomu bylo i v minulých dobách. Proto vytváříme prostor také novým operám a je naším předsevzetím uvést minimálně jedno nové dílo každou sezonu. Máme radost, že novou sezonu 2024/25 otevře právě světová premiéra.
První premiérou letošní sezony je opera Malý třesk. Podíleli se na ní tři různí skladatelé, kteří dílo zkomponovali přímo pro soubor Moravského divadla Olomouc. Tématem je vznik prostoru a času, rychlost a rozpínání nejen samotného vesmíru, ale také proměny lidského chápání času, zrodu i zániku. Jednotlivé části složili Marek Piaček, Petr Kofroň a Michal Cáb. Režie a dramaturgie se chopili Matyáš Dlab a Lukáš Jiřička. Prostor Červeného kostela, v kterém Malý třesk uvádíme, výtvarně pojala dvojice scénografů Mikuláš Zika a Jan Brejcha s light designerem Jonášem Garajem.
V listopadu uvedeme Janáčkovu Jenůfu, známější pod názvem Její pastorkyňa. Půjde o první verzi opery z roku 1904 (než prošla dalšími úpravami skladatele). Téma hlavní postavy umocňuje spolupráce s organizací Úsměv mámy nabízející pomoc ženám, které se potýkají během těhotenství nebo po porodu s psychickými problémy. V inscenaci spoluúčinkují samotné klientky organizace, které do díla přinášejí svou vlastní osobní výpověď. Vzhledem k tématu je inscenační tým složen čistě z ženských umělkyň – hudebního nastudování se ujala dirigentka Anna Novotná Pešková, režii má pod palcem režisérka a umělecká šéfka souboru opery a operety Veronika Kos Loulová, dramaturgie se ujala Marta Ljubková. Inscenace vzniká v koprodukci s Národním divadlem Brno.
Lednová premiéra patří rodinnému titulu. Nejznámější opera Engelberta Humperdincka Jeníček a Mařenka vychází ze stejnojmenné pohádky bratří Grimmů. Je známo, že jejich příběhy byly často kvůli dětem upravovány, neboť byly původně určené dospělému publiku a končily velmi drsně. Stejně tak to bylo i v případě Jeníčka a Mařenky. Příběh si však zachoval mnohovrstevnatost a symboliku, kterou režisérka Eliška Říhová ve své koncepci rozvíjí a bezpochyby zaujme i dospělé diváky.
Sezonu završí romantický příběh La traviaty s hudbou Giuseppa Verdiho. Večírky, romantická láska, morální dilema a žárlivost. Můžete se těšit na velkou podívanou, kterou pro vás připraví režisér Michal Hába.
Mimo velké premiéry se na vás těšíme i na doprovodném programu, do kterého patří dramaturgické úvody, dramaturgické setkání pro seniory před představením nebo otevřené zkoušky pro nejmenší (děti do jednoho roku a doprovod).