Činohra Moravského divadla uvede komedii Tlustý prase, v hlavní roli knihovnice s nadváhou a povrchnost současné společnosti
Tlustý prase (v originále Fat Pig) je spolu s hrami Tvar věcí a Proč být hezká součástí trilogie, v níž se LaBute zabývá otázkou vzhledu, posedlostí lidským tělem a novodobým kultem krásy. Světová premiéra se uskutečnila v roce 2004 v off-broadwayském divadle Lucille Lortel. Poté se hra dočkala uvedení nejen na amerických scénách, ale také v Londýně, Madridu, Melbourne či Hongkongu. Zaujala i kritiky a získala nominaci na Cenu Laurence Oliviera za nejlepší komedii. U nás se prvního uvedení dočkala v roce 2006 v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Mezi premiérovými diváky byl i Roman Vencl. „Zaujala mě neuvěřitelná rafinovanost, s jakou se tahle komedie dokáže divákovi dostat pod kůži. Nepamatuji si, kdy naposledy ve mě dokázal nějaký komediální text vyvolat tolik pocitů, emocí a myšlenek. Celou dobu máte pocit, že sledujete jen další trapnou, klasickou americkou romantickou komedii, ale pak přijde konec a vy jste překvapení, lehce rozhození a odcházíte s hlavou plnou myšlenek a možná i malinko zahanbení, že jste se právě báječně bavili neštěstím cizího člověka,“ přiblížil Vencl. Tlustý prase podle něj není hrou o tloušťce ani o její obhajobě. „Je především o povrchnosti, sobeckosti a budování osobního PR, které se, bohužel, na žebříčku současných hodnot dostává stále výš a výš. Autor se ptá, co je lepší - mít nepěknou postavu a krásnou duši, nebo vypadat nádherně a uvnitř být odporným člověkem,“ přiblížil Vencl. „Komedie Tlustý prase sice na první pohled působí prvoplánově, ale souhlasím s uměleckým šéfem činohry, že se jedná o hru, která reaguje na dnešní konzumní společnost a nutí diváka klást si otázky, zda lze vše hodnotit jen kultem dokonalosti a peněz,“ doplnil ředitel Moravského divadla David Gerneš.
Tvůrčí tým oceňuje LaButeho práci s dialogy a slovní humor, třebaže poněkud drsnější. „Je to mé první setkání s tímto autorem a už na zahajovací zkoušce mě text zaujal hlavně svou skvělou stavbou dialogů, které jsou opravdu výborně napsané,“ uvedl představitel Toma Tomáš Krejčí. Podle Vencla je LaBute skutečný mistr dialogů. „Skvěle pointované dialogy jsou jeho královskou disciplínou, ve které jen stěží nachází konkurenci. Pro herce je to mimořádně těžké, protože tak vysoké nároky na přesnost a rytmus dialogů má jen málokterý autor. Máme za sebou týdny práce, kterou "snad" nikdo patřičně neocení. "Snad" říkám proto, že výsledný tvar by měl působit tak přirozeně, civilně a jednoduše, že nikoho nesmí ani napadnout, kolik dřiny a úsilí se za tím vším skrývá. Musím říct, že pro mě je to jeden z nejtěžších textů, s jakým jsem se zatím režijně setkal,“ upozornil Vencl.
Americké dějiště hry zůstalo v nové inscenaci zachováno, v textu naopak došlo k několika výrazným úpravám. „Hlavními postavami jsou třicátníci, tedy má generace, a dějem by měla být současnost, takže jsem upravoval dialogy více do soudobého jazyka, trochu se škrtalo a trochu přidávalo,“ popsal Vencl.
V roli knihovnice Heleny se představí Jana Posníková. „Byla jsem potěšena, protože jak Roman říkal, ne každé silnější herečce by si to dovolil nabídnout a ne každá by to vzala. Ale já byla nadšená, ani na chvilku mě nenapadlo, že bych se urazila nebo se měla cítit nepříjemně. Helena se mi podobá svým smyslem pro humor, ale spojuje nás i upřímnost a otevřenost, i když v tom je Helena trochu odvážnější. Navíc mi maximálně vyhovuje autorův drsný až nekorektní humor,“ uvedla Posníková.
Svou první zápornou roli si na jevišti Moravského divadla vyzkouší Daniela Klevetová coby Tomova bývalá přítelkyně Jeannie. „Šla jsem do příprav inscenace s tím, že to pro mě bude výzva, a možná proto jsem se do toho prostě vrhla s menším blokem. O to víc mě překvapilo, že nejtěžší na této záporné roli pro mě bude to, že musím dát Tomovi Krejčímu dvě poctivé facky, se kterými jsem měla opravdu nepopiratelný problém,“ popsala Klevetová. Tomova kolegu z práce a kamaráda Cartera, z jehož úst mimochodem uslyšíme urážku, která dala hře název, si zahraje Petr Vaněk.
Kostýmy a scénu navrhl Aleš Valášek, během představení navštívíme moderní kancelář, restauraci i párty na pláži.