Francouzský filmový hit NEDOTKNUTELNÍ se v Olomouci dočká české divadelní premiéry
„Čeká nás jeden z odložených vrcholů oslav sta let českého divadla v Olomouci. Titul Nedotknutelní je jedním z nejúspěšnějších titulů francouzské kinematografie a my doufáme, že stejně tak bude u diváků oblíbená i naše divadelní adaptace,“ řekl ředitel Moravského divadla David Gerneš.
Tvůrci filmu Nedotknutelní Olivier Nakache a Éric Toledano vycházeli ze skutečného příběhu Philippa Pozza di Borgo, který v roce 1993 utrpěl vážnou nehodu, po níž zůstal zcela ochrnutý. Důležitou roli v jeho životě sehrálo setkání s přistěhovalcem Abdelem, který o Philippa pečoval celých deset let. Historie jejich vztahu je popsána v knize Druhý dech, jež se stala předlohou pro filmový scénář. Francouzský aristokrat byl myšlenkou nastudovat Nedotknutelné v olomouckém divadle nadšený. „Jsem velmi rád, že Pavel Khek převzal iniciativu, aby na divadlo přenesl příběh kultovního filmu Nedotknutelní, který odráží přátelství, odolnost a schopnost dívat se na svět a ostatní bez předsudků. Toto dobrodružství jsme já osobně společně s Abdelem sdíleli po mnoho let. V této době pandemie a křehkosti světa je úcta ke křehkosti a jinakosti druhých zdrojem porozumění a krásy pro lidstvo. Bravo Pavlu Khekovi a jeho týmu za to, že nalezli správná slova a správné emoce pro cestu k takovému uzdravení každého z nás,“ zdůraznil Philippe Pozzo di Borgo.
Za možnost realizovat v Olomouci adaptaci filmového hitu Nedotknutelní vděčí vedení činohry překladatelce Anežce Svobodové. „Anežka, která studovala ve Francii a střídavě tam i žije, dostala od francouzské agentury nabídku, zda by nechtěla tento jedinečný filmový scénář adaptovat pro divadlo. Anežka ho nabídla nejprve své mamince, herečce Janě Paulové, a ta ji sama odkázala na naše divadlo a na mě a dramaturgyni Míšu Doleželovou, za což jí ještě jednou moc a moc děkujeme,“ zdůraznil umělecký šéf souboru Roman Vencl. „Původně jsme se s Anežkou bavili o aktuálních francouzských hrách. Vím, že má v tomto ohledu velký přehled. Když se mi zmínila o Nedotknutelných, tak mi to přišlo jako fantastický nápad. Většinou bývají velké filmové hity zahaleny do takového množství práv a podmínek, že není možné, aby se jich divadlo mohlo chopit. Nechtěla jsem věřit, že zrovna Nedotknutelní budou přístupní. Od prvního okamžiku, kdy jsme zjistili, že je opravdu možné Nedotknutelné inscenovat, jsme dělali společně s Romanem všechno proto, abychom je u nás uvedli. Doufám, že to pro naše diváky bude nezapomenutelný zážitek,“ uvedla Doleželová.
Dramaturgyně olomoucké činohry Michaela Doleželová se chopila nelehkého úkolu dramatizace původního scénáře. „Nejvíc mě bavilo pracovat s humorem, který se pohybuje velice na hraně. Nesmírně obdivuji, kolik černého humoru dokáží vygenerovat handicapovaní lidé na své postižení. Nejtěžší bylo dát filmovému scénáři divadelní podobu. Přece jen divadlo neumí a nemůže pracovat s takovou mírou střihu jako film a někdy byl oříšek scény správně propojit. Nicméně doufám, že se povedlo zachovat linii příběhu a vývoj postav,“ popsala Doleželová.
Režisér Pavel Khek spolupracuje se souborem činohry poprvé. „Pavel byl jasnou volbou od první chvíle zejména proto, že je velmi dynamický člověk a režisér a Nedotknutelní v sobě mají ohromnou energii, kterou je potřeba rozvíjet,“ upozornila Doleželová. „Mám-li to říct filmovou hláškou, Míša mi dala nabídku, kterou jsem nemohl odmítnout! Navíc u mě hrála roli i Olomouc samotná. Žil jsem tu od roku 1981 do roku 1995, tedy mé dětství a puberta se odehrávaly kousek od divadla a já to beru jako malý návrat na místo činu,“ doplnil režisér.
Tvůrci inscenace oceňují na filmové předloze silný příběh, který je dnes velmi aktuální. „Dva zcela rozdílní lidé se mohou navzájem ovlivnit, poznat druhého, dokonce se něco naučit. To je dnes téma. Naše společnost je opravdu rozdělena a zkuste si představit stejný případ, jen s tím rozdílem, že jeden z nich bude volič Miloše Zemana a druhý nikoliv. Vždyť by se zabili! Já si myslím, že divadlo je skvělá platforma pro sbližování podobných protistran. A ukazuje se, jak málo známe svět těch ostatních – Philippe je kulturní člověk, ale prakticky nezná život jako takový. Nedotknutelní začínají jako akčňák honičkou policie a Maserati a až pak zjistíte, že je to úplně o něčem jiném – tuto překvapivost mám ve filmu i na divadle rád,“ přiblížil Khek. „Právě zmíněnou automobilovou honičku nebylo možné na divadelní prkna přenést. Ne, že bychom to neuměli, ale pan ředitel nám nechtěl koupit Maserati, tak jsme se rozhodli tuto scénu vypustit,“ doplnila s úsměvem Doleželová.
Postavu ochrnutého aristokrata Philippa ztvární Lukáš Červenka. „Nejtěžší pro mě bylo sednout si do invalidního křesla. My herci jsme pověrčiví a takové rekvizitě se na jevišti obvykle vyhýbáme obloukem. S rolí milionáře to bylo snazší. Na peníze si člověk zvykne rychle, bez nich je to horší. Přemýšlel jsem a stále přemýšlím nad postavou Philippa. Je to obrovská tragédie člověka, který byl zdravý a během jedné osudné chvíle se stal paralyzovaným do konce svého života. Najít vůli žít po něčem takovém, navíc když Philippa postihla ještě jedna velká osobní tragédie, to už chce obrovskou vnitřní sílu. V Nedotknutelných se tragédie zastupovaná Philippem skloubí s komedií představovanou Drissem. Právě díky Drissovi najde Philippe nový impuls, novou chuť do života,“ popsal Červenka. Temperamentního a energického Drisse si zahraje Jan Ťoupalík. „Sžít se s postavou Drisse mi chvilku trvalo, přece jen je to jiný naturel. Takže jsem ho chvilku "hledal" a snažil se jít na to skrze humor, který máme společný. Upřímně, při tomhle představení vypotím tak dva litry, je to energicky hodně náročné, ale stojí to za to, ten pocit na konci je k nezaplacení. Navíc pan režisér mi dává dost příležitostí k improvizacím a to mě vždy bavilo,“ uvedl Ťoupalík. V roli Philippovy dcery se představí Kristína Jurková, Drissovu matku hraje Ivana Plíhalová, dámský personál pečující o Philippa tvoří Vlasta Hartlová, Natálie Tichánková a Jana Posníková, dále účinkují Václav Bahník, Jaroslav Krejčí nebo Vladimíra Včelná.
Scénu, která zajímavým způsobem propojuje světy Philippa a Drisse, navrhl Michal Syrový, kostýmy pro obyvatele chudého předměstí i pro pařížskou smetánku navrhla Agnieszka Pátá-Oldak.