V Minioperách Uhlíře a Svěráka si vedle zpěváků Moravského divadla zahrají a zatančí děti z pěveckého a baletního souboru
„Miniopery Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře patří dle mého názoru k nejkvalitnějším dílům operní literatury pro děti. Hudba je záměrně jednoduchá a snadno zapamatovatelná, zároveň ale velmi podmanivá a inteligentní. Texty jsou srozumitelné pro děti, ale věřím, že pobaví i dospělé, stejně jako bavily mě v rámci přípravy na premiéru,“ sdělila umělecká šéfka souboru opery a operety Veronika Loulová.
Také pro režisérku Janu Novákovou je Svěrákova a Uhlířova hudba srdeční záležitostí. „V autě máme CD s písničkami a Minioperami. A vždy, když se synem někam jedeme, posloucháme ho. Fascinuje mě, že písničky umí zanotovat i tříleté děti,“ uvedla s obdivem Nováková. „Miniopery, které jsem viděla na YouTube, jsou poměrně statické. V olomouckém divadle se děti i rodiče mohou těšit na krásně zpracované aranžmá hudby Richarda Mlynáře, pohádkovou scénu a kostýmy Světlany Stolaříkové a roztančené choreografie Lukáše Cenka,“ nalákala Jana Nováková.
„O zařazení Minioper do našeho repertoáru pro dětské publikum jsem moc stál, protože se jedná o krásné tradiční pohádky s vytříbeným hudebním doprovodem. Myslím, že děti, které vyrůstají na písničkách Svěráka s Uhlíře, mají o něco hezčí dětství,“ uvedl s nadsázkou ředitel Moravského divadla David Gerneš a dodal, že by si přál, aby představení vzbudilo v dětských divácích hlad po dalších kulturně divadelních zážitcích nebo zájem chodit do uměleckých kroužků.
Hudbu k „olomouckým“ Minioperám upravil Richard Mlynář, který vytvořil spíše komornější instrumentaci, aby se k formátu pohádky a dětskému zpěvu více hodila. „Jedná se zhruba o dvacetičlenný orchestr, kde v rytmické sekci uslyšíme baskytaru, klavír a bicí, a doplní je smyčce a dechové nástroje po jednom člověku,“ uvedl Mlynář, jenž z důvodu většího prostoru pro děti z baletního studia přikomponoval navíc i některé čistě orchestrální pasáže.
Režisérka Jana Nováková a autor hudebního nastudování Petr Šumník se shodují, že tvořit hudbu a divadlo pro děti a s dětským obsazením není vůbec snadné. „Texty musí být srozumitelné, obsahově nekomplikované a přitom chytré; melodie snadno zapamatovatelné, jednoduché, ale ne bez nápadu. Myslím, že tvorba pro děti pánů Uhlíře a Svěráka je přesně taková,“ uvedl Petr Šumník, který je současně dirigentem. „V naší inscenaci vystupují na jevišti děti i dospělí. Děti se od profesionálních herců učí práci s textem na jevišti – pečlivou výslovnost, hlasitější projev, než na jaký jsme zvyklí v běžné komunikaci. Spolupráce ale probíhá dobře a myslím, že si všichni užíváme vtipné verše a chytlavé melodie,“ dodal Šumník.
Pro Janu Novákovou se v Moravském divadle jedná o režijní debut, i když zde má kořeny a hostovala tu jako herečka v činohře. „Maminka, Libuše Nováková, byla členka opery, a tatínek Karel Novák zase člen činohry. Prožili v Moravském divadle velkou část svého života a já jsem vděčná za příležitost, že se sem mohu na chvilku vrátit,“ sdělila Nováková s tím, že zkoordinovat herce a zpěváky spolu s dětskými soubory je výzva. „Pracovat s dětmi je velice složité. Zpěváci z Moravského divadla jsou úžasní profesionálové, kteří okamžitě reagují na danou situaci a připomínky, zatímco některé děti se s opravdovým divadlem setkávají poprvé. Neznají prostředí, jeviště, zvyky ani divadelní etiku. Každý den se učí a dozvídají něco nového. Jsou na ně kladeny obrovské nároky. Věřím ale, že to pro ně bude krásná zkušenost, na kterou budou rádi vzpomínat. A doufám, že divák ocení propojení profesionálních zpěváků s dětským, přirozeným půvabem,“ dodala Nováková.
I když se jedná o hudební divadlo, významnou roli hrají i pohyb a tanec. „Hudba Minioper je velmi melodická a pro tanec tedy ideální. Roztančil jsem Budulínka, lišku s lištičkami, Karkulku a celý „její“ les, vlka, ale třeba i trní. Snažil jsem se zvýraznit typický charakter jednotlivých postav využitím vtipných gest, práce s rekvizitou nebo kostýmem. Tanečníci dotváří celkovou atmosféru jednotlivých pohádek a jsou přirozenou součástí celého děje. I díky nově dopsané hudbě vznikla další taneční čísla a měl jsem tedy dostatek prostoru,“ popsal svůj přístup choreograf Lukáš Cenek, který se v Moravském divadle podílel třeba již na inscenacích Tarzan, Broučci a Odysseus. Autorkou scény a kostýmů, které jsou k dokreslení pohádkového světa zásadní, je výtvarnice Světlana Stolaříková.
„Přeji Minioperám, aby si skrze režii Jany Novákové získaly srdce dětských diváků a opera, stejně jako chození do divadla, se tak staly již od útlého věku součástí jejich životů,“ popřála závěrem Veronika Loulová, umělecká šéfka souboru opery a operety.
První repríza se uskuteční týž den, tedy v neděli 18. září 2022 ve 14 hodin.
Pavlína Dočkalová, Tisková mluvčí/ PR