Omračující obrazy a hudba i ryzí „radost z hraní“ v působivě propracovaném opusu jedné z nejvýznamnějších person evropského divadla – Christophera Rüpinga. Výsostně svobodná interpretace klasické předlohy v dynamickém podání špičkového mezinárodního ansámblu – v úchvatném Gesamtkunstwerku světel, zvuku, scény, kostýmů a… času.
Inscenace je součástí mezinárodního festivalu 27. Divadelní Flora, již pořádá Flora Theatre Festival, z.s. Více o programu a doprovodných akcích najdete na www.divadelniflora.cz
Ohromující, téměř megalomanský Gesamtkunstwerk světel, zvuku, scény a kostýmů – a času. Odvážný, překvapivý, virtuózní herecký a hudební večer.
hodnocení poroty 59. Berliner Theatertreffen
Nový život zvedá diváky ze sedadel.
Sven Westernströer, Westdeutsche Allgemeine Zeitung
Dantův verš „Vždycky tě budu milovat“ zní v Rüpingově inscenaci jako nové mariánské nešpory.
Andreas Willing, KulturWest
Omračující obrazy, momenty čistého „divadelního potěšení“, ryzí radost z hraní…
Ralf Stiftel, Westfälischer Anzeiger
Nejedná se ovšem o nějaký veselý písňový večer – to určitě ne. Představení humorné je, ovšem v hlubším, niternějším a přemýšlivějším slova smyslu.
Martin Krumbholz, Süddeutsche Zeitung
Jaký je to pocit, když se do někoho z celého srdce platonicky zamilujete? Navzdory tomu, že se vás láska zmocnila od hlavy až k patě, se zdá, že vyznat své city je nejtěžší věc na světě. Co když ale vaše Milovaná odejde dřív, než jste spolu stihli prohodit jediné slovo? A může takový zážitek navzdory tomu ovlivnit celý váš život?
Dante Alighieri se ve své rané básni Nový život a později ve svém vrcholném díle Božská komedie, které dodnes patří k nejvýznamnějším textům evropské literatury, vyrovnává s nenaplněnou láskou k Beatrici. Jeho vyvolená zemřela na následky nákazy v pouhých 24 letech a Dante se s ní – alespoň prostřednictvím literatury – později znovu setkává v Ráji. Jeho křehké verše, které se dotýkají nejzranitelnějších témat, jako je láska, smrt a nenaplněné naděje, k nám i po sedmi stech letech promlouvají přímo ze srdce. V moderním provedení jednoho z nejvýznamnějších evropských režisérů současnosti, Christophera Rüpinga, vypráví čtveřice mladých lidí Danteho příběh nanovo.
S virtuozitou, energií a lehkostí čtyřčlenného ansámblu bochumské činohry – a ve spojení s písněmi od Britney Spears po Meat Loafa – se Nový život stává neopakovatelnou inscenací, která jako žádná jiná ukazuje člověka v jeho hluboké tužbě po blízkosti a druhých šancích. Po hostování inscenace Noise. Šumění davu se tak do Olomouce vrací jedna z předních německých činoher se svojí oceňovanou inscenací, která v roce 2022 otevřela prestižní festival Berliner Theatertreffen – a která zahájí 27. ročník Divadelní Flory.
režie Christopher Rüping
překlad Thomas Vormbaum
scéna Peter Baur
kostýmy Lene Schwind
hudba Jonas Holle, Paul Hankinson
light design Bernd Felder
dramaturgie Vasco Boenisch
asistent režiséra Tamo Gvenetadze
asistent scénografa Lan Anh Pham
asistent kostýmního návrháře Lasha Iashvili
jazykový kouč Roswitha Dierck
nápověda Arian Schill
inspice Christiane Dolnik
stáž Rasmus Geyer
hrají William Cooper, Viviane De Muynck, Anna Drexler, Damian Rebgetz, Anne Rietmeijer
premiéra 10. 9. 2021
délka představení: 2 hod. 30 min.
Christopher Rüping 1985) vytváří inscenace stejně křehké, jako bujaré, v nichž mohou herci volně komunikovat mezi sebou i s diváky. Místo aby se soustředil na rozvíjení snadno identifikovatelného režijního stylu, hledá stále nové zkušenosti, experimentuje s novými formami a koncepčními přístupy, které mu umožňují vyjádřit velmi osobní a moderní pohled na klasickou i současnou látku. Největší důraz přitom klade právě na hereckou složku.
Rodák z Hannoveru vystudoval režii na Divadelní akademii v Hamburku a na Univerzitě umění v Curychu. V letech 2016–2019 byl kmenovým režisérem v Münchner Kammerspiele, od té doby zastává stejnou pozici v Schauspielhaus Zürich.
O Rüpingově renomé svědčí nejen řada cen (Režijní talent roku 2014 a 2015 a Režisér roku 2019 a 2021 podle časopisu Theater heute), ale i fakt, že dosud obdržel rekordních pět (!) pozvání na prestižní berlínskou přehlídku Theatertreffen. V roce 2015 to bylo s inscenací Das Fest / Rodinná oslava podle filmu Thomase Vinterberga a Mogense Rukova (Schauspiel Stuttgart), v roce 2018 s Trommeln in der Nacht / Bubny v noci Bertolta Brechta a v roce 2019 s desetihodinovým opusem na motivy antických dionýsií Dionysos Stadt / Dionýsovo město (obě v Münchner Kammerspiele), v roce 2021 s Einfach das Ende der Welt / Jenom konec světa podle Jeana-Luca Lagarcea (Schauspielhaus Zürich), za kterou získal také cenu NESTROY. Inscenace Das neue Leben / Nový život podle Danta (Schauspielhaus Bochum) v roce 2022 přehlídku Theatertreffen otevírala – pro změnu letos zahájí 27DF.
Schauspielhaus Bochum je městské divadlo s více než stoletou historií. Dlouhodobě patří k nejprogresivnějším německým scénám. Pod vlivem uměleckého ředitele Johana Simonse, nizozemského divadelního a operního režiséra, se v současnosti profiluje jako divadlo akcentující multikulturnost společnosti na pozadí (post)industriálního dědictví regionu Porúří, v němž se nachází. Svůj tvůrčí domov zde nacházejí umělci rozličných kultur, národností i oborů – kromě herectví také tance, performance, hudby, filmu či instalace. Na svých čtyřech scénách (Schauspielhaus, Kammerspiele, Oval Office a Theaterrevier) nabízí vedle inscenací pro mládež a interpretací klasických her zejména světové premiéry autorských projektů, které jsou častým hostem významných mezinárodních festivalů – např. předloňské pozvání inscenace Das neue Leben (Nový život) Christophera Rüpinga nebo letošní pozvánka Macbetha v Simonsově režii na prestižní festival Berliner Theatertreffen. V roce 2022 Schauspielhaus Bochum také získal prestižní titul Divadlo roku v anketě kritiků časopisu Theater heute.
Bochumská činohra se v Olomouci poprvé představila v roce 2022 s inscenací Manuely Infante Noise. Šumění davu s Ninou Haller v hlavní roli.
V německém znění s českými titulky.
Místo konání: Moravské divadlo