Na první pohled

Suzie Miller

O inscenaci

Strhující výkon Marie Štípkové – jejíž advokátka Tessa prochází fatální proměnou a v neodvolatelném souboji o lidskou důstojnost se pouští do nerovného střetu s rigidním systémem – v prvním českém uvedení drásavého „soudního dramatu“. Režie: Lucie Ferenzová.

Inscenace je součástí mezinárodního festivalu 27. Divadelní Flora, již pořádá Flora Theatre Festival, z.s. Více o programu a doprovodných akcích najdete na www.divadelniflora.cz

 

Na první pohled se mi neodbytně vrylo do paměti, vsáklo hluboko pod kůži.

Eliška Hankovcová, blog Nadivadlo

 

Štípková dokáže obrat Tessina uvažování perfektně vyjádřit skrze změnu herecké polohy. Ze sebejisté advokátky se najednou promění ve sklíčenou ženu v depresi a s obrovským traumatem.

Zdeňka Horváthová, A2larm

 

Holá, bílá scéna, na které si Štípková během inscenace vystačí s gaučem a minimálními kostýmními změnami, dává vyniknout brilantnímu herectví (…) Malé nuance pohybů rukou, práce s tělem, ale i s grimasami tvoří ucelený a mimořádný výkon.

Barbora Schneiderová, Deník N

 

 

„Na konci představení jsem fakt naštvaná, když si znovu uvědomím tu naši totální bezmoc,“ svěřuje se herečka Marie Štípková, protagonistka monodramatu Suzie Miller (Respekt 47/2023). Strhující hra inspirovaná reálnými případy znásilnění je zpovědí, apelem i obžalobou. Vypráví příběh advokátky hledající spravedlnost v soudním systému, který má tendenci před sexuálním násilím zavírat oči; jedno zda v Anglii nebo v České republice. Podle statistiky má tuto zkušenost každá desátá žena v Česku. Po loňských Dějinách násilí přiváží do Olomouce Švandovo divadlo další palčivou inscenaci. Svědčí o tom, že problematice znásilnění se ve veřejném prostoru (i po nedávné kauze s exposlancem Ferim či psychiatrem Cimickým) zaslouženě dostává větší pozornosti.

 

Titul byl v Cenách divadelní kritiky nominován na Inscenaci roku 2023 a Marie Štípková byla za roli Tessy nominována na Ženský herecký výkon roku 2023.

 

 

režie Lucie Ferenzová

překlad Zuzana Josková

dramaturgie David Košťák

scénografie Jana Hauskrechtová

kostýmy Zuzana Sceranková

hudba Markéta Ptáčníková

projekce Dita Havránková

inspice a asistent režie Blanka Popková, Barbora Osvaldová

produkce Tereza Marková

 

osoby a obsazení

 

Tessa Marie Štípková

Žena Markéta Ptáčníková

 

premiéra 7. 10. 2023

délka představení 1h30m

 

 

UPOZORNĚNÍ: Inscenace obsahuje citlivý obsah s tématem sexu, násilí a zneužití, a proto ji nedoporučujeme divákům mladším 15 let.

 

 

Lucie Ferenzová (1981) už během studia bohemistiky na FF UK a dramaturgie a režie na DAMU spolupracovala s Divadlem Komedie a s Divadlem Na zábradlí, na jehož inscenacích se dramaturgicky podílela a kde vedla alternativní prostor Eliadova knihovna. Jako kmenová režisérka A studia Rubín si Ferenzová získala renomé svými adaptacemi románových předloh zahraničních bestsellerů, jako jsou Klaunovy názory (podle Heinricha Bölla) či Osobní Fudži (podle Murakamiho Norského dřeva), a českých prozaických prvotin Jezero (podle Biancy Bellové) a Smrtholka (podle Lucie Faulerové). Režisérka směřuje k neokázalým, zato mnohovrstevnatým komorním inscenacím s prvky fyzického divadla, jejichž síla tkví především v důsledné dramaturgické přípravě, díky které nazírá téma z více perspektiv a zprostředkovává publiku nové, mnohdy netušené kontexty. V autorských projektech Ferenzová tíhne k sociálně-kritických tématům, ať už to byl environmentální žal v projektu Propast či exploatace pracovní síly v kabaretu Pravidla úklidu, který nastudovala v koprodukci Divadla na cucky a který měl premiéru na 25. Divadelní Floře.

 

Švandovo divadla je třetí nejstarší divadelní budovou v Praze. Od roku 1999 stojí v jeho čele režisér Daniel Hrbek, který jej od základu revitalizoval a vytvořil tak moderní divadelní instituci s neotřelou, názorově vyhraněnou dramaturgií. Prostřednictvím inscenací vystupujících z břehů komfortní zóny se zde tvůrci snaží s diváky vést otevřený a svobodný dialog nad tématy, jež rezonují společností – jako ekologie, umělá inteligence, genderová identita, homofobie či problematika znásilnění. Zároveň zde nabízejí tematicky rozmanité workshopy a do repertoáru řadí inscenace pro děti a mladistvé. Pod „Švanďák“ spadá i provoz komunitního centra v Domě Elišky Peškové, které přispívá k pojetí divadla jako živého společenství a skýtá místo pro kulturní vyžití i „sousedské“ setkávání. 

Od 17:00 dramaturgický úvod Lucie Ferenzové ve foyer MDO

Místo konání: Moravské divadlo Olomouc

Délka představení: cca 1 hodina 30 minut, bez přestávky

Kdy hrajeme

Tuto inscenaci v nejbližší době nehrajeme.

Ukázky z inscenace