„V deseti jsem neznala slova jako mikrovlnka nebo kávovar. Na pětasedmdesáti metrech čtverečních nás někdy bydlelo až třináct. Vztahy? – Jaký máte na mysli?“ Otevřená a přímočará autentická zpověď po volnosti a elementárním pochopení toužící hrdinky „příbramského stand-upu“ Iris Kristekové – pod režijním vedením Miřenky Čechové.
Inscenace je součástí mezinárodního festivalu 27. Divadelní Flora, již pořádá Flora Theatre Festival, z.s. Více o programu a doprovodných akcích najdete na www.divadelniflora.cz
Herečka vládne až uhrančivou osobností, charismatickým altem a pohybovou kulturou. Bezpochyby vložila do svého prvního sólového projektu mnohem více, než umožňuje interpretační divadlo.
Jana Soprová, Lidovky.cz
V jednu chvíli o sobě (Iris Kristeková) mluví jako o sopce, z níž proudí láva. – Věty, vzpomínky, myšlenky, historky, nekorektní vtipy, písně, smích, vzdechy, zajíkání i pauzy se valí kupředu, jako by si na ně vzala buldozer.
Jana Bohutínská, Reflex
Tragikomický stand-up Iris je osobní zpovědí herečky Iris Kristekové, která jde pod citlivým režijním vedením Miřenky Čechové v obou emocích na dřeň a téma dávkuje postupně tak chytře, až z něj zamrazí a donutí vás přehodnotit vše dosud řečené.
Divadelní noviny, Sukces měsíce
„Hodně lidí se ptalo, jestli je v IRIS něco ‚přifouknutýho‘. Není. Samozřejmě, takhle ty události vnímám já, ze svého pohledu. Ale všechno se stalo, v tom stand-upu, není nic vybájeného,“ říká Iris Kristeková v jednom z mnoha rozhovorů, které od zářijové premiéry poskytla. Divácký i mediální zájem byl obrovský: ve svém stand-upu s prvky černého humoru se vyznává ze svých tužeb i křivd, které na ní napáchala rodina i neprofesionální terapeutická péče. Řadu let se pokoušela vyrovnat s transgeneračními traumaty. V příbramském bytě, kde se na 70 metrech čtverečních tísnilo někdy až třináct lidí, zažila domácí násilí a zneužívání všeho druhu. Navzdory extrémní sociální situaci dokázala jít za svým snem a dnes předává sílu dál.
Titul Iris završuje trilogii Invisible. Unikátní docu-dance cyklus choreografky Miřenky Čechové pojednává o ženách – umělkyních, které se ztrácejí ze světla ramp a tím i z centra pozornosti – ať už vlivem politických událostí, věku, konce kariéry, mateřství nebo nerovné startovní čáry. První díl patřil herečce Haně Frejkové perzekvované komunistickým režimem. Druhý díl – který s velkou odezvou nabídla vloni i Flora – pojednal o primabaleríně Barboře Vašků Kaufmannové čelící šikaně na studiích i na pracovišti.
„Iris ve svém prvním sólovém představení sebrala odvahu a otevřela témata, která jsou považovaná za tabu, marginalizovaná a bolestná. Přístup, jakým se se svým životním příběhem vyrovnala, je pro mě něčím unikátním. Na scénáři jsme společně s Iris pracovaly téměř rok. Vznikal na základě rozhovorů, které jsem přetvářela do divadelního díla. Lze říci, že Iris v něm sama pro sebe udělala určitý terapeutický coming-out.“ Miřenka Čechová
koncept a režie Miřenka Čechová
scénář Iris Kristeková, Miřenka Čechová
hudba Martin Tvrdý
kostýmy Petra Vlachynská
světelný design Filip Horn
produkce Tantehorse, Jakub Urban
hraje Iris Kristeková
premiéra 4. a 5. 9. 2023
délka představení 1hod. 20 min.
Všestranně nadaná umělkyně – performerka, choreografka, režisérka a spisovatelka – Miřenka Čechová (1982) je jednou z nejvýraznějších osobností české taneční scény a fyzického divadla. A také častou a vítanou hostkou DF – vloni zde s ohlasem uvedla inscenace Baletky a Invisible II / Barbora Kaufmanová. Je spoluzakladatelkou a kmenovou režisérkou progresivních tuzemských divadelních skupin Spitfire Company a Tantehorse. Ve své tvorbě organicky propojuje slovo s propracovaným pohybovým vyjádřením, pevnou strukturu s improvizací, vycházející z přítomného momentu a tanec s pantomimou. Vytvořila si osobitý umělecký styl, jenž se opírá o dokumentární přístup a principy multimediality. Po absolutoriu na Taneční konzervatoři v Praze vystudovala Miřenka Čechová paralelně pražskou DAMU i HAMU – na níž zároveň v oblasti režie fyzického a mimického divadla obhájila svou disertační práci. Od roku 2012 zde nepravidelně vede předmět Autorská tvorba. Během doktorského studia získala prestižní Fulbrightovo stipendium pro výzkum a pedagogickou činnost na American University ve Washingtonu DC, kde pod její záštitou vznikl nový obor Fyzického divadla. Jako akademička přednášela i na dalších amerických univerzitách, mj. na Floridě, v Missouri či Pensylvánii. Za své převážně autorské, sólové počiny získala množství prestižních zahraničních ocenění. V roce 2020 Miřenka Čechová vydala knihu Baletky, která získala cenu Divadelních novin. Po experimentálním debutu Miss AmeriKa (2018) se jedná o její druhou prózu, v níž vychází z vlastních zkušeností a deníkových zápisků a sebeironicky vykresluje syrový, nelítostný obraz studií na taneční konzervatoři.
Renomovaný soubor Tantehorse je autorskou i producentskou platformou. Vytváří společensky rezonující inscenace na pomezí žánrů a zároveň skýtá prostor a zázemí pro začínající umělce v oblasti tanečního a pohybového umění – zaštítil např. inscenace Jáma lvová souboru POCKetART nebo Sádlo Ridiny Ahmed.
Irena „Iris“ Kristeková (1982) se narodila v Příbrami jako poslední z šesti dětí. Vystudovala Pražskou konzervatoř a během spolupráce s režisérkou Viktorií Čermákovou v prostoru NOD dostala nabídku do angažmá v Činoherním studiu v Ústí nad Labem, kde prožila intenzivních šest let. Během angažmá začala spolupracovat s Miřenkou Čechovou a Spitfire Company, kde se poprvé setkala s novou vášní – pohybovým divadlem. Je členkou divadla v Celetné a působí také jako zpěvačka.
Místo konání: Central