Bolero & Carmen

Maurice Ravel, Massimo Margaria, Rodion Ščedrin

O inscenaci

Dva renomovaní italští choreografové. Dvě originální taneční choreografie. Příběh reflektující snahu o dokonalost a úspěch. Boj s narcismem, s nímž se denně setkáváme. A naproti tomu svědectví vášnivé lásky, která však v sobě skrývá nebezpečnou předzvěst smrti. V kouzelných melodiích Ravelova Bolera a Ščedrinovy Carmen. 

BOLERO

V choreografii Riccarda De Nigrise popisuje dynamiku života ve společnosti. Jeho choreografie se zaměřuje na každodenní život a sebestřednost ve společnosti. Narcismus je bojem mezi „chtít“ a „mít“ v duševním životě obyčejného člověka. Někdy končí až fatálně.  Snaha o dokonalost a úspěch je současným trendem a sociální média tuto konkurenci podporují. Choreografie se snaží ukázat rozdíl mezi zdravým a negativním až patologickým egoismem. „Taneční obrazy“ jsou určeny k probuzení tematických asociací. Když se díváte do zrcadla, pokaždé se na sebe díváte jinak, protože si každý interpretuje to, co vidí. Měli bychom tuto skutečnost přijmout a vážit si toho, co je na nás individuální, De Nigrisovo poselství popisuje možnou cestu z narcismu: sebereflexi, ale také sociální angažovanost, abychom se naučili jednat a vcítit se do druhých lidí.

CARMEN

„Smyslnost, vášeň, víra a smrt — kouzlo kreace Rodiona Ščedrina na CARMEN George Bizeta spočívá ve spojení nejdramatičtějších prvků s dechberoucí hudbou plnou magických momentů. Odtud beru inspiraci k vytvoření živé sekvence jednotlivých obrazů.

Archaické kořeny příběhu, které každý zná, jsou vyjádřeny velmi jasným a snadno pochopitelným způsobem. Divák se stává svědkem vášnivé lásky, která však v sobě skrývá nebezpečnou předzvěst smrti, jež se projevuje v těch nejkouzelnějších okamžicích.

Dynamickým splynutím hudby, výrazového projevu interpretů a kinetických možností dekorace, světel a kostýmů usiluji o vytvoření něčeho mimořádného, o navození autentického, poetického a smyslného prožitku postav, které přesahují folklorní kontext, jsou univerzální a nám blízké. 

Carmen je nezdolná, tvrdohlavá, divoká a živelná jako býk. V románu Prospera Meriméeho jsou informace o Carmen velmi rozostřené — není ani jasné, zda je Carmen křesťanka, židovka, mauretánka, démon, čarodějnice nebo „gitana“.  Stejně tak původ celého příběhu je mlhavý — CARMEN je mýtus."

Giorgio Madia

Spoluúčinkuje soubor baletu a orchestr Moravského divadla Olomouc

Délka představení: cca 1 hodina 50 minut, 1 přestávka
Premiéra: 14. 4. 2023

Kdy hrajeme

Bolero & Carmen

Balet
Skupina B

Dva renomovaní italští choreografové. Dvě originální taneční choreografie. Příběh reflektující snahu o dokonalost a úspěch. Boj s narcismem, s nímž se denně setkáváme. A naproti tomu svědectví vášnivé lásky, která však v sobě skrývá nebezpečnou předzvěst smrti. V kouzelných melodiích Ravelova Bolera a Ščedrinovy Carmen. 

Bolero & Carmen

Balet
Skupina D

Dva renomovaní italští choreografové. Dvě originální taneční choreografie. Příběh reflektující snahu o dokonalost a úspěch. Boj s narcismem, s nímž se denně setkáváme. A naproti tomu svědectví vášnivé lásky, která však v sobě skrývá nebezpečnou předzvěst smrti. V kouzelných melodiích Ravelova Bolera a Ščedrinovy Carmen. 

Tvůrci, osoby a obsazení

Bolero / Libreto
Riccardo De Nigris
Bolero / Choreografie, režie, light design a kostýmy
Riccardo De Nigris
Bolero / Scéna
Felix Weinold
Bolero / Projekce
Alexandra Ženatá
Carmen / Libreto
Giorgio Madia
Carmen / Hudební nastudování
Carmen / Choreografie, režie, light design
Giorgio Madia
Carmen / Scéna a kostýmy
Domenico Franchi
Carmen / Asistent choreografie
Duilio Ingraffia

Ukázky z inscenace