Ta ves, to jsme my. To je naše rodina, to je naše zem, to je náš lidský rod. Osud nám přidělí rodiče, těm zas jejich sousedy. A do jakých vztahů se narodíme, není možno vlastní silou ovlivnit. A když celé generace spějí jedním směrem, ani ta poslední, ta naše, z toho směru neurve se...
Tento románový opus bratří Mrštíků z roku 1903 se stal vrcholem českého realismu a až do roku 1993, kdy byl uveden činohrou Národního divadla v Praze, se českým jevištím zcela vyhýbal. Na vině byla především chybějící kvalitní dramatizace, která by dokázala tuto románovou kroniku fiktivní moravské vesnice Habrůvka převést na divadelní prkna. Tu vytvořil, právě pro pražské Národní divadlo, Miroslav Krobot, který ji také sám režíroval a umožnil tomuto stěžejnímu románovému dílu další jevištní existenci. Od té doby byl Rok na vsi uveden v devíti divadlech po celé republice a začátkem roku 2022 poprvé zavítal i na prkna Moravského divadla Olomouc.
Rok na vsi je v našem pojetí zcela jedinečným uměleckým projektem, který po mnoha letech spojil dohromady všechny tři soubory, tedy činohru, operu i balet. Toto velké výpravné drama se stalo opravdovou oslavou nedávného staletého výročí českého divadla v Olomouci. Pohybovou složku představení vytvořila Miřenka Čechová, nejvýraznější představitelka českého tanečního a fyzického divadla, která za svá představení získala řadu prestižních ocenění ve Washingtonu, Edinburghu, Amsterdamu či v Jižní Africe. Hudbu pro komorní obsazení orchestru Moravského divadla složil Ivan Acher, který je, coby autor hudby, podepsán pod více než sto padesáti inscenacemi, přičemž jeho orchestrální skladby zazněly například na Pražském jaru či na dalších renomovaných festivalech v Hamburku, Vídni nebo Budapešti a za svou hudbu k filmu Hodinářův učeň získal tento rok cenu Českého lva. Režie byla svěřena Jance Ryšánek Schmiedtové, která okouzlila odbornou veřejnost svým nastudováním Maryši v ostravském Divadle Petra Bezruče a olomouckému publiku je dobře známa díky svému nastudování dramatu Dům Bernardy Alby.